Tillbaka

HELT NYA NISSAN NV300: FULLBORDAR ETT AV MARKNADENS BREDASTE SORTIMENT AV TRANSPORTBILAR

  • Världspremiär för NV300 som skåp, dubbelhytt, chassi eller kombi
  • Ger Nissan ett av marknadens bredaste transportbilsprogram
  • Perfekt plattform för skräddarsydda lösningar
  • Unik fabriksgaranti för segmentet - 5 år/160 000 km
  • Effektiva och kraftfulla motorer, med så låg bränsleekonomi som 5,6 liter / 100 km
  • Serviceintervaller på 2 år/40 000 km innebär låga driftskostnader

21.9.2016 —  Efter att bara ha visat upp en glimt av den distinkta V-formade kylargrillen i samband med UEFA Champions League-finalen i maj har Nissan nu presenterat den helt nya transportbilen NV300 i sin helhet.

Som en ivrigt efterlängtad ersättare för Primastar kommer NV300 att inta platsen mellan NV200/e-NV200 och NV400 i Nissans transportbilsprogram. Det är en mycket betydelsefull modellansering, som fullbordar föryngringen av Nissans transportbilsfamilj.

 

 

Med denna nya, mellanstora transportbil har Nissan ett av marknadens bredaste transportbilsprogram. Det innebär att Nissans återförsäljare kan erbjuda alla kunder en modell som passar, oavsett om man söker en transportbil, en lastbil eller en pickup. 

NV300, som finns med skåp, dubbelhytt och som kombi för persontransporter, ingår i företagets strategi för ett brett transportbilsprogram, som också omfattar lastbilsmodellen NT400 samt den prisbelönta pickup-modellen Navara. Dessutom kan man få bilen som en flakversion, som i form av ett rullande chassi är den perfekta plattformen för skräddarsydda ombyggnader. 

NV300 backas upp av Nissans branschledande fabriksgaranti på 5 år / 160 000 km och som även omfattar alla Nissan Originaltillbehör, som är monterade på bilen. Med effektiva motorer och låga servicekostnader är NV300 den nya "lågkostnadsmästaren" inom segmentet.

Den har utvecklats speciellt för att ge företagare en flexibel, mobil "kontorsmiljö", med en nivå som motsvarar den hos personbilar när det gäller komforten i kupén och köregenskaperna. NV300 är en spännande, ny transportbil med flera olika effektiva motoralternativ, exceptionell kördynamik på väg samt förarassistans- och säkerhetsteknologier. 

NV300, som tillverkas på Renault-Nissan Alliance-fabriken i Sandouville i Frankrike, börjar säljas i Europa i november. 

Flexibel och mycket anpassningsbar LCV-plattform

NV300 är en flexibel och mycket anpassningsbar LCV-plattform, som har utvecklats för att vara praktisk och användarvänlig för företagare inom en mängd olika branscher, såsom transport och logistik, bygg, fastighetsservice, leverans- och reparationstjänster samt mobila verkstäder.

Alla dessa olika användningsområden kan tas om hand av de här transportbilarna, som finns i två olika längd- och höjdversioner. Dubbelhyttversionen finns i två olika längder med plats för upp till sex passagerare. För extra flexibilitet finns det ett stort antal olika kombinationer, täckta eller glasade, för både bakdörren och sidodörren. Om man behöver plats för passagerare, finns NV300 Combi i två olika längdversioner med plats för upp till nio personer.

 

Modellen är konstruerad för att rymma upp till tre standard Euro-pallar till och med i L1-utförande och därför är lastgolvet på instegsversionen L1H1 med skåp, hela 110 mm längre än i Primastar och kan lätt rymma 10 gipsskivor upp till 2,5-meter. En lucka i väggen till hytten kan beställas för att kunna få plats med gods på upp till 3,75 meters längd (L1) och 4,15 meter (L2). Lastvolymen bak är från 5,2 m3 till 8,6 m3 beroende på vilken modell man väljer. 

Man kan få skyddande träinredning och LED-ljus i taket samt flexibla bagageräcken och upp till 20 krokar invändigt för att säkra lasten.

För företagskunder som måste anpassa transportbilen för särskilda behov är NV300 i chassiversionen, den perfekta plattformen. Med den som bas kan man skapa lösningar som passar en mängd olika verksamhetsområden.

Praktiska funktioner i hytten

Hytten i helt nya NV300 har utvecklats med stor omsorg för att bli så ergonomisk och komfortabel som möjligt. Samtliga versioner av NV300 är utrustade med en helt anpassningsbar, cockpit-liknande körställning och med möjlighet att inrätta det mobila kontoret, som gör det möjligt för föraren att utnyttja funktioner som underlättar arbetssituationen. 

Det totala förvaringsutrymmet är på upp till 89 liter med bland annat plats för bärbar dator, burkhållare och hållare för anteckningsblock.

Föraren har tillgång till infotainmentsystemet NissanConnect med satellitnavigering,  DAB-radio, Siri röststyrning (för iPhone-användare), backkamera och USB-anslutnng för uppdatering av karta. 

Samtliga bilar kommer att utrustas med en extra värmare för de nordiska länderna och Baltikum.

Säkerhet 

Stora sidobackspeglar är standard, medan parkeringssystem - med bild från backkameran som visas i backspegeln och parkeringssensorer bak ­– kan erhållas som tillval. En spegel för döda vinkeln, inbyggd i solskyddet på passagerarsidan, är standard på vissa modeller. Inredningsnivå och exakta specifikationer varierar mellan olika marknader.

Elektronisk säkerhets- och förarassistansteknologier, såsom Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Electronic Stability Program (ESP), Anti-Slip Regulation traction control (ASR) samt Hill-Start Assist finns installerade i alla NV300, medan däcktrycksövervakningssystemet endast är standard på kombiversionen. 

Motoralternativ 

Fyra olika motoralternativ finns till NV300.  Samtliga utnyttjar Nissans beprövade 1,6-liters dCi-dieselmotor - välkänd från Nissans crossovermodeller Qashqai och X-Trail - med en effekt på 95 hk, 120 hk, 125 hk eller 145 hk.   De två första är enkelturbo, medan de två senare är dubbelturbo. Alla är kopplade till en sexväxlad, manuell växellåda. Alla motoralternativ finns inte för alla karossversioner.

Alla har dieselpartikelfilter som standard och uppfyller utsläppskraven enligt Euro 6. Dessutom är alla utrustade med Selective Catalytic Reduction (SCR), som utnyttjar AdBlue-urea som fylls på i en separat bränsletank på bilen och som gör att kväveoxid-utsläppen (NOx) minskas i en oxiderande atmosfär. 

Modellerna med dubbelturbo har Stop/Start-system för att minska bränsleförbrukningen samt omkopplare till ECO-läge med växlingsindikator. Det finns också som tillval till 95 hk-versionen.Detta gör att föraren kan optimera bränsleförbrukningen genom att begränsa  responsen vid uppvarvning och acceleration. Den mest bränsleeffektiva skåpbilen är versionen med 125 hk, som förbrukar 5,9 liter/100km vid blandad körning och ger CO2-utsläpp på bara 155g/km. Siffrorna är till och med ännu bättre för kombiversionen med 5,6 liter/100km och 145g/km.

För hela modellserien är bränsleförbrukningen i genomsnitt 1,0 liter/100 km lägre än för Nissan Primastar. NV300 är den nya lågkostnadsmästaren i segmentet för mellanstora transportbilar, när man förutom den låga bränsleförbrukningen också lägger till Nissans fabriksgaranti på 5 år/160 000 km, som är unik för segmentet och också gäller för alla Nissan Originaltillbehör till transportbilarna och ett rekommenderat serviceintervall på 2 år/40 000 km. 

Exteriören 

Utvändigt har NV300 fått en design som är konsekvent med Nissans nuvarande transportbilar och även Nissans välkända crossover-modeller Qashqai, Juke och X-Trail. 

Man kan välja på ett tiotal olika lackfärger – de fyra Solid-alternativen är Magma Red, Mole Grey, Glacier White och Bamboo Green, medan de sex Metallic-alternativen är Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown och Stone. Som standard har hjulen 16" stålfälgar, men 17" lättmetallfälgar kan beställas