Tillbaka

KONCEPTBILEN NISSAN NAVARA ENGUARD CONCEPT: DEN ULTIMATA RÄDDNINGSPICKUPEN MED BÄRBART EV-BATTERI OCH SOM KLARAR ALL SLAGS TERRÄNG

  • Världspremiär för den Navara-baserade konceptbilen för akuta räddningsinsatser
  • Världspremiär för Nissans prototyp med ett bärbart EV-batteripaket, som är ännu ett led i Nissans vision om intelligent mobilitet
  • Konceptbilen Navara EnGuard Concept visar hur prisbelönta Nissan Navara kan utnyttjas för extremt svåra uppdrag
  • Nissans LCV-program omfattar också transportbilar och lastbilar som är lämpliga för "flexibla användningsområden"

22.9.2016 – Nissan har presenterat en helt ny bil på Hannover Motor Show 2016. Konceptbilen Nissan Navara EnGuard Concept är en slitstark och tuff pickup för alla typer av terrängförhållanden. Den är tillverkad för att utnyttjas som en livräddande plattform i några av världens tuffaste och mes extrema miljöer. 

Navara EnGuard Concept är baserad på Nissan Navara – den nuvarande innehavaren av International Pick-up Award - i Tekna-versionen med dubbelhytt och har många skräddarsydda designelement och prestandauppgraderingar. Den är också fylld med livsviktig utrustning för akuta räddningsinsatser. Bland annat en avancerad drönare med kamera som kan flyga över en plats och ge räddningsmanskapet information om vilka faror de kan komma att utsättas för.

 

Precis som alla Nissan Navara har Navara EnGuard Concept konstruerats för att vara tuff och smart. Den har som standard extremt dynamiska köregenskaper och en mängd förarassistansteknologier. Bland annat Nissans banbrytande kamerasystem Around View Monitor som ger föraren 360-graders helikoptervy. 

Navara EnGuard Concept innebär också världspremiär för prototypen till ett bärbart batteripaket, som har konstruerats och utvecklats av Nissan. Batteripaketet utnyttjar Nissans beprövade och testade EV-batteriteknik, som redan finns i 100 % eldrivna Nissan LEAF och e-NV200. Det finns två bärbara batteripaket monterade i Navara EnGuard Concept för att förse verktyg och apparater med tillförlitlig, tyst och ren ström när räddningspickupen är på uppdrag på avlägsna platser. 

Philippe Guerin-Boutaud, Corporate Vice President, Light Commercial Vehicles, Nissan, har gett följande kommentar: "Nissan Navara är en tuff och smart pickup, som våra kunder kan lita på oavsett var de ska köra och vad de ska göra i det dagliga livet.  Nissan Navara EnGuard Concept är en förlängning av den principen och visar hur vår prisbelönta pickup är perfekt konstruerad för att klara även riktigt svår terräng.” 

Han tillägger: "Vårt bärbara EV-batteripaket är en prototyp som presenterar en ny vision av hur vi kan komma att integrera Nissans världsberömda EV-batteriteknologi och vår specialkunskap inom nya sektorer i framtiden."

Nissan: världsledande inom LCV

Nissan är världsledande inom LCV med en bred produktserie, som bland annat består av pickuper, lastbilar och ett brett modellprogram av transportbilar för alla typer av verksamheter och uppdrag." Till exempel helt nya NV300, som också premiärvisas på Hannover Motor Show, och den banbrytande, helt eldrivna, kompakta transportbilen e-NV200. Det är ett modellprogram som backas upp av service på toppnivå, med bland annat Nissans kundlöfte och en unik fabriksgaranti på 5 år / 160 000 km* för LCV . 

Nissans specialkunskap inom LCV har en historia som sträcker sig 80 år bakåt i tiden och visar sig i de ständiga utmärkelser som företaget erhåller i internationella pristävlingar. Navara är den nuvarande innehavaren av utmärkelsen International Pick-up Award.

LCV-verksamheten spelar en viktig roll för Nissans vision om intelligent mobilitet med målsättningen noll utsläpp och noll dödsolyckor tack vare avancerad förarassistansteknologi som finns i nuvarande modellprogram. Dessa är byggstenarna i Nissans program för självstyrande bilar.­­ Navara EnGuard Concept med bärbart batteripaket är ett steg på vägen mot intelligent mobilitet.

Nissan Navara EnGuard Concept: grundläggande fakta

Våldsamma stormar, översvämningar, jordbävningar och tsunami - inslag om naturkatastrofer förekommer ofta på nyheterna idag och tycks vara vanligare än någonsin tidigare. För räddningstjänster över hela världen är det av största vikt att ha de rätta verktygen för att kunna nå människor i nöd och rädda liv. Det är av livsavgörande betydelse att kunna ta sig fram till katastrofområdet snabbt och säkert. 

Nissan Navara EnGuard Concept är det perfekta verktyget för det här jobbet. Man har utgått från en standardversion av Navara pickup och med många förändringar förvandlat den till en mobil livräddningsplattform. Bilen har höjts med 50 mm, som gett ännu bättre markfrigång och förstärkt bilens möjligheter att ta sig fram överallt. Spårvidden fram och bak har ökats med 80 resp 94 mm, så att den är totalt 1620 mm för båda. Det ger extra stabilitet i svår terräng. 18" lättmetallfälgarna, som är standard, har ersatts med nya 16" fälgar, som sitter på 285/75/R16 off-road-hjul som ger extremt bra väggrepp.

Den mest uppenbara förändringen jämfört med standardversionen av Navara är bilens sidor, där skräddarsydda skärmbreddare har monterats över hjulhusen både fram och bak. Mellan dessa har man skapat nya, formpressade fotsteg, som är försedda med en gummilist för att ge ett bra grepp. A-pelaren på förarsidan är en snorkel för luftintaget till motorn, så att bilen även kan ta sig fram i högt vatten vid behov.

 

En viktig fördel med alla Nissan Navara är lastutrymmet, och detsamma gäller naturligtvis också för Navara EnGuard Concept. Den har byggts om till en mobil bas för räddningsmanskap och är fullt utrustad för att klara akuta räddningsinsatser på avlägsna platser och under svåra förhållanden. 

Bakluckan har fått en ny formpressad infodring och högt placerade bromsljus, som har flyttats från baksidan av kupén. När bakluckan sänks ner öppnas ett lastutrymme fyllt med räddningsutrustning. Utrustningen förvaras på två stora brickor, som kan dras ut så att räddningspersonalen snabbt och enkelt kommer åt allt de behöver. Brickorna är tillverkade av slitstark Twin-Skin fiberglas och kan skjutas ut 800 mm.

Den grunda, övre brickan är lika bred som flaket och den innehåller lätt utrustning som tvåvägsradio, kraftfulla ficklampor, eldsläckare, rep och klättringsutrustning, samt en spade och en yxa. Den undre brickan är djupare och smalare. Den är placerad mitt på flaket och upptar bara en tredjedel av flakbredden på Navara EnGuard Concept. Den används för att förvara större föremål som syretank och återupplivningsutrustning, flytvästar och flythjälpmedel. 

Bärbart batteripaket: tillgång till el på avlägsna platser utvidgar Nissans vision om intelligent mobilitet

På vardera sidan om den undre brickan, på flakets vänstra och högra sida, finns protoyper till två bärbara batteripaket. Denna experimentella teknologi, som visar hur man kan utnyttja Nissans EV-batteriteknologi på ett nytt sätt, presenteras för första gången på Hannover Motor Show. Med mer än 250 000 sålda elbilar över hela världen har Nissan en ledande position inom denna snabbt växande sektor. Det är också ett perfekt utgångsläge för företaget att utnyttja sin specialkunskap inom andra fordonssektorer och utveckla nya möjligheter för sina kunder i framtiden. 

När batterierna sitter på plats är de ständigt i laddningsläge och utnyttjar den el som genereras av bilens dieselmotor. På så sätt är de alltid laddade och klara att användas i nödsituationer om detta krävs. Varje batteripaket är på 2 kW och utnyttjar sju Nissan EV-batterimoduler, som är inneslutna i ett vädersäkert skyddshölje av aluminium. 

I en räddningsaktion kan de användas för att driva specialutrustning som krävs för kapning eller tunga lyft. De är dessutom specialtillverkade för att vara ett effektivt alternativ till en bensingenerator. Det finns flera fördelar med detta. En bensingenerator är bullrig, men det bärbara batteripaketet är tyst och vibrerar inte. Det underlättar kommunikationen mellan personerna i räddningsmanskapet och gör att de lättare kan höra rop på hjälp från överlevande. Tack vare att det bärbara batteripaketet innebär noll utsläpp och inga brandfarliga bränslen kan det också användas i trånga, slutna utrymmen som byggnader och grottor. 

Två ingångsuttag (laddning) ingår - ett 220V AC-uttag och en kontakt för solpaneler. Det finns fem utgångsuttag (urladdning) varav två 220V AC-uttag och tre USB-portar. Alla bärbara batteripaket är försedda med handgrepp i båda ändarna som gör att de är lätta att bära. 

Som en del av Nissans vision om intelligent mobilitet forskar man kring hur företagets banbrytande EV-batteriteknologi kan integreras på fler sätt i samhället. Dessa batteripaket är prototyper och exempel på hur batterierna kan användas i verkligheten inom nya sektorer för att ge renare och mer hållbara energilösningar. 

Tidigare meddelade Nissan att företagets strategi för intelligent mobilitet skapades för att fungera som en guide för Nissans framtida produkter och kommer att ligga till grund för alla viktiga beslut i företaget om hur bilar ska drivas, hur bilar ska köras och hur bilar ska integreras i samhället. Samtidigt som fokus alltjämt är att göra körupplevelsen ännu mer njutbar. 

Högtflygande drönare med kamera skickar bilder till bilen

På den vänstra och högra övre kanten på bakpartiet på Navara EnGuard Concept finns motoriserade popup-lagringsfunktioner. På förarsidan finns en bärbar första hjälpen-sats för att behandla mindre skador samt en bärbar hjärtstartare. På passagerarsida finns en 20,5-tum HD-skärm, där man kan se direktsänd video från drönaren.

Drönaren är en toppmodern DJI Phantom 4 med en maxhöjd på hela 6000 meter. Den väger bara 1380 gram och kan flyga med en hastighet på upp till 20 meter per sekund i nästan 30 minuter. På drönarens undersida sitter en 12,4 pixlars kamera som kan ta både video och stillbilder. Kameran är monterad på en 3-axlig balansring för att öka stabiliteten. När drönaren inte används förvaras den i den undre brickan på flaket till Navara EnGuard Concept. 

Intill pop-up-modulerna finns eluttag - fyra totalt, varav två på vardera sidan om lastutrymmet. Varje eluttag är skyddat av ett aluminiumlock. På varje sida av bilen finns ett eluttag för ingående och ett för utgående el. Båda får el via de bärbara batteripaketen. 

Det bakre lastgolvet är försett med ett räcke av anodiserat metall på vardera sidan. På dessa kan man montera justerbara fästen för extra last.  Det är samma typ av räcken som används på lastflaket på standardversionen av Nissan Navara. Ytterligare två förvaringsfack har integrerats i det nya flakskyddet, som kan rullas ut bakom C-pelaren på Navara EnGuard Concept. 

Särskild exteriörbelysning och vinsch för räddningsuppdrag 

Passagerarutrymmet på Navara EnGuard Concept har fått en helt ny taklinje, som är 136 mm högre än på standardversionen av Navara.   På taket finns en kraftfull LED-ljusramp som kan lysa upp i 360 grader. Blåa stroboskop är placerade i de fyra hörnen och kan ses från alla håll.   På alla fyra sidorna av rampen finns vitt LED-ljus. På fram- och baksidan av rampen finns det möjlighet att koppla om till högeffektsläge, som ger ett kraftfullt ljus över ett brett område till hjälp för räddningsmanskapet. 

Matchande blåa stroboskop är integrerade upptill i alla fyra skärmbreddarna och även i de nydesignade dimljusen fram och ljusklustren bak. Allt för att ge ett diskret utseende så länge inte ljusen är påslagna. 

Ytterligare modifieringar är bland annat en kraftfull vinsch som monterats i den omgjorda främre stötfångaren samt ett reservhjul i full storlek som placerats under lastflaket. Bilen är också utrustad med en dragkoppling med en dragkapacitet på 3 500 kg - samma som för standardversionen av Navara. 

Karossen har lackerats med en ljusgrå, blank färg med fluorescerande grönt på viktiga detaljer såsom sidotrösklar, hjul, eluttag och vinschkrok. Bilen har dekaler, bland annat reflexer för utryckningsfordon nedtill på alla fyra dörrarna, och identifieringsnumret 23 på flera ställen, även på taket. B-pelaren är matt svart, medan dörrhandtagen, kåporna till sidobackspeglarna och sidofönstrens skyddslister har lackerats i premiumfärgen blanksvart.

Färgvalen styrs av rollen som räddningsfordon

Valet av färger har gjorts med stor omsorg under utvecklingen av bilen med särskilt fokus på bilens roll som räddningsfordon och hur olika nyanser används inom branschen. Till exempel har Nissans undersökningar visat att fluorescerande grönt är den färg som syns bäst i dagsljus och färgen är också lättast att känna igen för människor som är färgblinda. Placeringen av de olika färgerna har också varit viktigt. Till exempel har reflexdekalerna för uttryckningsfordon placerats nedtill på dörrarna för att de ska lysas upp av strålkastarna från annalkande bilar så tidigt som möjligt. 

Invändigt har Nissan Navara EnGuard Concept ändrat alla detaljer i metall från standardversionen till premiumsvart. Genom att ta bort alla dessa dekorinslag har man skapat ett mer funktionellt utseende, som gör att räddningsmanskapet lättare kan fokusera på kontrollfunktioner som de behöver hantera för att klara av sitt arbete. Det enda undantaget är dörrhandtagen invändigt, som fortfarande är tillverkade i krom så att de syns tydligt mot den mörka inredningen.

Hur färger används på räddningsfordon i verkligheten har man tagit hänsyn till. Till exempel har förvaringsfacken i dörrarna fått en fluorescerande färg så att de är lätta att lokalisera och räddningsmanskapet kan se om det ligger något där. 

De ombyggda sätena är klädda med slitstarkt SuperFabric, som fått en tydlig design som liknar skyddsvästar och vita reflexlinjer i hörnen så att de syns tydligt i mörker. 

Förarassistansteknologier såsom Around View Monitor 

Att Navara EnGuard Concept baseras på topputrustade Tekna-versionen innebär att den fått många standardfunktioner som kan vara användbara i räddningssituationer.  Bland annat NissanConnect med satellitnavigeringssystem som hjälper föraren att välja den snabbaste vägen samt klimatsystem med två zoner och eluppvärmda säten för passagerarnas komfort.  Mest användbart är säkert Nissan’s banbrytande Around View Monitor, ett kamerasystem som ger föraren en 360-graders helikoptervy av bilen och dess omgivning på instrumentbrädans skärm.  Det är ett perfekt verktyg för räddningsmanskapet. Med hjälp av systemet kan de navigera i svår off-road-terräng utan att behöva gå ur bilen och därmed förlora tid.

Bilen har också förbättrats mekaniskt. Precis som alla Navara är Navara EnGuard Concept uppbyggd kring ett kraftigt stegramschassi, men bilen har fått en nytt helt justerbart hjulupphängningssystem med uppgraderade nylonbussningar som ger ännu bättre off-road-egenskaper. 

Bromsarna är också nya, med 4-cylinder borrade och ventilerade bromsskivor med en diameter på 300 mm på alla fyra hjulen. Motorn är oförändrad. Man har utnyttjat Navaras flaggskepp som är en 2,3-liters dieselmotor med dubbelturbo på 190 hk, Motorn är kopplad till en 7-växlad automatlåda med on-demand 4WD. Motorn uppfyller de senaste kraven enligt Euro 6 och är utrustad med ett Selective Catalytic Reduction-system som minskar NOx-utsläppen. CO2-utsläppen för Navara EnGuard Concept är183g/km, men börjar på så lite som 159g/km för den serietillverkade 2WD-versionen av Nissan Navara på 160 hk och med manuell växellåda. 

Nissan Navara EnGuard Concept och Nissans bärbara batteripaket har utvecklats av Nissan Design Europe (NDE), som är baserat i London.